Tuesday, June 16, 2009

ADAB

salam. baru lepas kelas bahasa arab. tadi belajar pasal adab. sifat-sifat hamba yang beradab pada sesama manusia dan pada Allah s.w.t. antaranya tak boleh berjalan membangga diri, tak boleh berjalan laju-laju, tak boleh bersuara tinggi aka menjerit-jerit. ustaz bilang.. kalau jalan membangga diri, tak pandang bawah.. nanti jatuh atau terlanggar orang dan hanya nampak kelemahan dan keburukan orang.. tapi tak sedar kelemahan dan keburukan diri sendiri. kemudian, kalau jalan laju-laju.. nanti kita tak nikmati kecantikan alam.. sama dengan tak bersyukur.. kalau bersuara tinggi.. ustaz cakap tak sopan.. macam keldai tengah menjerit kelaparan. hmm.. lepas kelas aku muhasabah diri sejenak.. aku macam ada je sifat-sifat yang disebut ni. takutnya.. hmm.. kena belajar jadi sederhana.. kamu-kamu... aku minta maaf ya.. andai sepanjang perkenalan.. aku ada tertinggi suara atau berkelakuan yang seperti disebut di atas. sungguh aku tak sedar akan kelemahan diri.. hehe.. aku perlu maju setapak lagi.. untuk perbaiki diri. nak jadi perempuan dan ibu mithali. amin..^^



luv
-baracuda-

7 comments:

azuwa said...

ye kak.. saye pon sama.
mari sama2 berusaha menjadi lebih baik ye.

Luna said...

sama pun join gak keh?

tapi, beljar arab macam mudah termelayang lah~~

huhuhu..

btw, rindu nak goncang angklung~~

Wuuu...

ajezahmad said...

Sentap! Sy pon tgh cuber memperbaiki diri ini.

나나 said...

ustaz nana ckp pulak..jalan jgn hentak2..no thumping..bumi nih tmpt kte tggl..kalo thumping3 kaki kte jgak yg skit..^^

nAdNeDnOd said...

saya pun sama!!!! sdeh... rase cm tyme raya plak... huhu... tp saya terbayang kak ton baca yg kak ton post tu dalam nada lembut... x leh terima!!!! jgn mare... tpu je... tp btol... eh x la... gurau je... hehehh

si lalang said...

azuwa- hait!

luna- ya..*angguk2* mmg susah....kamu termelayang... akk lak terbang...ahaks!

aziz- mari kita!

nanae- dui!!!

nadnednod- hailoh... kurang asam punye adek!

Adlan said...

alhamdulillah.
semoga menjadi insan yang lebih baik.. jadi ibu mithali k..