Friday, December 31, 2010

DIEYA's 2010

Assalammualaikum w.b.t.

pejam celik pejam celik, da setahun. da setahun aku abis degree, which also means da setahun aku jadi telemarketer dan da setahun aku hidup kat rmh sendiri after 9 years struggle abeskan diploma ngan degree kat luar. mcm2 perkara jadi dalam tahun 2010 ni. pahit, manis, gembira, tangis. mixed. yg pasti aku da blaja byk benda, Alhamdulillah... betul la ayat buku tu, pengalaman mematangkan usia.

antaranya?.. let see.

aku da leh accept the fact that aku skunk duduk ngan family, bukan on my own lagik maka da xleh buat segala ikut kepala sndiri, sbb skunk setiap perkara yg aku buat, hv to take their feelings into account (refering to family members. ONLY). even benda tu sebesar zarah sekalipun. yes, aku dulu kepala angin. silap timing je, mula la angin tu naik.. asal ada yg x kene aku akan avoid, lari dari masalah. tp skunk da slow.. aku da kasi control.. byk hati yg wajib di jaga. pe2 hal confront jek, kasi settle tros. kalu x susah woo... wa mau duduk di rumah dengan tenang.

pe lagi..

ha. i am into investment. hv been doin sum field research on gold. yes, gold. aku bukan dari keluarga senang, jadi aku kene buat sesuatu ngan income skunk supaya ia leh menjamin masa depan aku dan family. at least enuf utk support kami in case of emergency. u never know what lies ahead of u. so, be prepared. mula2 plan nak expand business nasi lemak mabah aku, tp memandangkan dua2 x sihat dan aku yg sibuk je semedang, hv to figure out other alternative. then, bf suggest gold. itu je yg x risky. yes, i need sumthing risk-free. ada gak plan nak cari partner utk bedak sejuk berubat tu, tp xde yg interested lagi.. sbb x convince enuf ngan bedak sejuk kesayangan aku tuh... adeh la... cane ni... idea?

employed..

16/12 ritu genap setahun aku bergelar telemarketer kat Teledirect Telecommerce SB, Quill 7. jobscope: technically aku promote insurance (general and life line) utk ING insurance bhd. and im working on... or moving fwd to takaful line this coming new year.. 1st quarter of 2011, insyaAllah... start jek new year nnt, maybe aku da kene register utk takaful paper.. doakan aku. collected general n life certs, aku nak tambah takaful lg satu, kasi cantik resume in case aku nak berhijrah nnt. who knows. rezeki Allah ada di mana2. lagipun, ive drafted 2 years plan for my career. 1st year passed as planned, alhamdulillah... ni da nak masuk 2nd year, jd aku kene pantas carik lubang utk diri sendiri. to stay at sales line, masa dan planning sgt penting. aku nak promote Islamic product plak. thats my career target 4 year 2011. insyaAllah... doakan aku yek.

ckp pasal keje, aku da counter mcm2 kerenah manusia. btul la byk 'talam 222 muka' kat luar tu. x tipu. hati2 ya adik2. jgn percaya sgt kat org yg anda x kenal. tmbh2 jenis yg duk 'kipas' anda dan jenis yg muka asyik manis cam terlebih dos susu pekat manis tu. aku x kata kita kene bersangka buruk sepanjang masa... oh tidak. in fact, aku optimist, selalu husnuzhon adalah sgt bagus untuk kesihatan otak.

some of colleague kata aku sombong sbb tamo bersosial. jangan kerana nila setitik rosak susu sebelanga...aku tau. tp kalu wa tgh suap nasik lemak baik punya layan kat pantry, tetibe ade org makan ba alif ba ya panggang depan wa.. dgn bau Allah je yg tau... mau aku x muntah the next second. tu blum campur part yg memperkotak katikkan agama Islam, yg mempersoalkan, 'perlu ke sembahyang cepat2?' woi! pe kes?! hallo... lu nak org hormat lu... blaja hormat orang len dulu k. bab2 backstab ni xyah cite ar. tu da mmg lumrah. jadi, mind your own business.. jgn sesekali jadi pak sanggup utk org x tentu arah. fikir btul2 sblm say 'yes'.. aku x kata suh jadi selfish.. aku cuma suh .. HATI-HATI.

new friends?

yes.. ive met people.. lotsa em. but to put my trust in just a year. thats hard. but i did smile and had few good laughs. like i always do. yes, i do.

lunchsters..?

yes. lunchsters. i miss them terribly. thats it.



had a great year. thanks to 2010. and a warm welcome to 2011.

'Ya Allah Ya Tuhanku.. permudahkanlah segala urusanku, kedua ibubapaku, adik beradikku, dan sekalian mukminin dan mukminat...amin..amin..ya rabbal alamin....'

3 comments:

mista.grax said...

miss all the lunchsters too...bler nk gath blk ni,..

NANOMEOW said...

wallahua'laam grax. harap2 x lmbt sgt dpt jmpe smua skali :)

Anonymous said...

Salam,
esk sy ad interview kt teledirect..tp kakak ngan abg ipar xapprove sgt. So nk tau la company tu ok ke? Xnk la nanti sy dgr org ulang2 kt sy aku dh agak/bgtau/sound awl2. Abg ipar sy ckp kalau dh kerja kontrak kt situ kalau nak berenti kena capai sasaran jualan la kalau nk lepas..email sy ok tolong sgt2 myadiba@yahoo.com thanks