Friday, August 7, 2009

BERBUDI BAHASA

Yang kurik itu kundi
Yang merah itu saga
Yang baik itu budi
Yang indah itu bahasa

salam bloggers!! teehee!!^^
tema kita hari ni.
BUDI BAHASA.
semalam pg makan ikan pari bakar kat portugis grill, midvel.
sedap!
tak tipu.
orang ramai.
ya, benar.
tengah aku tunggu yours truly gi amik fud kami,
aku dengar bunyi bising dari belakang.
aku pandang belakang, tengok makcik cleaner tengah terkulat2 kena marah ngan customer yg sangat tak BERBUDI BAHASA.
reason??
meja tak kering sangat.
melekit2. tak selesa.
aku yg tengok ni ada rasa cam nak bagi tazkirah malam jumaat kat customer tu.
sume org tengok kot.
yo bro! lu melayu kot. bertamadun. tada blaja ke apa hukumnya mengaibkan orang sebegitu rupa di khalayak ramai. kang makcik cumey tu sumpah lu makan tak kenyang2 baru lu tau. haa... doa orang teraniaya makbul tahu... ha... ayok... tak tau.. gerak ngan jari2 sekali. *gaya mamat my nephew bila adah tumpahkan air >.<*
apa la salahnya.. tisu free melambak kat depan mata.. lu amik barang sehelai dua.. kasi lap la sket.. awat?? tgn kenyal lu tu leh kejang ka kalu lu lap meja tu sendiri?
makcik cumey itu dengan penuh tawaduq dan berdedikasi tunduk kepala minta maaf dan cepat bagi kering meja tu.
yes.
certain people would say this
"ala..tu da memang kije depa.."
yep. aku tak nafi fakta tu.
tapi....
aku malas nak cakap banyak
lu pikir ni je la
"memberi tu lebih baik dari menerima"
"lu respect orang, orang respect lu balik"
and..
makcik tu da tua la bro.. kasi ringan sikit tulang2 muda lu tu.. tolong ringankan beban orang lemah.. nanti benefit lu gak later..
murah rezeki...
dapat pahala..
exercise muscle..
awek suka..>.<
kekekeke...
pastu senyum sket kat makcik cleaner tu. k0mpem dier bagi kilat lu punya meja.
dah la.
malas bising2
sekian suda bebelanku di pagi jumaat,
penghulu segala hari.
yg baik jadikan teladan
yg buruk jangan sesekali copy!
sendiri tapis la eh.
kata hang aducated readers..
aku tak sebaik halimatun saadiah... aku hanyalah satdiyatun yang banyak buat mistake and slowly learn from it. kalu aku bagi silap fakta, sila betulkan.

5 comments:

Anonymous said...

betul la kak atun. mmg kurang ajaran budak tuh. hantar kat skola saya la. biar saya ajau siket. hampeh jer.

azuwa said...

ish3... *geleng2 kepala*

xOxO~fixa~ said...

saya mau pegi n tanya few question kat itu bdk bongek...
1)ko bgs sgt ker?
2)ko x gi sekolah ker?
3)leh tolong tak gi berambus aku benci tgk ko...
hahaha...
bleh x?

Luna said...

isy. teruk nya perangai~

sape jadik awek dia malang tul..

Fai Haneul said...

huh, skolah mana mamat tu dulu? ke tak abes skolah??haisyyy, pantang btul org yg tak hormat org tua nih..

huh...

tukar tajuk..

k.aton, dgn hebatnya sy terpadam GIF yg sy buat untuk k.aton *menghulur telinga, sedia utk ditarik*

saya akan buat balik dam beri ASAP @_@

jeongmal mianhe!