Monday, February 16, 2009

".............."

Allah berfirman dalam sebuah Hadis Qudsi, dipetik dari Kitab Al-Mawa'iz karangan Al-Ghazali :-

Wahai anak-anak Adam,

Aku hairan kepada orang-orang yang yakin dengan kematian, bagaimana ia masih bergembira?

Aku hairan orang yang percaya adanya hari perhitungan, tetapi ia masih leka mengumpul harta,

Aku hairan orang yang yakin dengan alam kubur, bagaimana ia masih ketawa?

Aku hairan orang yang yakin tentang hari akhirat, bagaimana ia masih lagi leka?

Aku hairan orang yang yakin tetang dunia ini akan musnah, tetapi ia tetap tenang diatasnya.

Aku hairan kepada orang-orang yang alim lidahnya tetapi jahil tentang hatinya.

Aku hairan kepada orang yang membersih dengan air tetapi ia tidak membersih dengan hati.

Aku hairan dengan orang yang suka mengambil tahu tentang keburukan orang lain, sedangkan ia lupa pada keburukan dirinya,

atau orang yang tahu sesungguhnya Allah akan membongkar segala maksiat yang ia lakukan,

atau orang yang tahu ia akan mati keseorangan dan bersendirian di dalam kubur dan akan di hisab berseorangan, bagaimana ia masih lagi bersuka ria bersama manusia?

Tidak ada Tuhan selain dari Aku dan Muhammad itu hamba-Ku dan Rasul-Ku


peringatan utk diri sendiri...dan sahabat..

7 comments:

ajezahmad said...

Wah, nasihat yg sangat mantap!

Saper2 x terasa mmg la.

Pesanan kepada diri sy sendiri juga~

si lalang said...

aziz.. hm.. tetibe ade manusia anto msg mengingatkan ttg perkara wajib..terus terasa diri sgt kotor dan berdosa.. huhu... alhamdulillah masih ada yg sudi menegur.. huhu.. kalu x terus hanyut x ingat dosa.. bagi mkck perlu ada org utk remind mkck camni, x kesah la ayat dier menusuk tangkai jiwa ka.. direct abes ka.. akai kena terima la.. huhu.. xleh terima, tanggung sdri la..hmm...alhamdulillah mkck dikelilingi ngan mereka2 yg x kedekut teguran dan pengetahuan.. huhu..

mista.grax said...

makcik...tq pasal kongsi benda2 camni..

sumtimes kita lupa benda2 nie psl terlalu sibuk...

xOxO~fixa~ said...

alhamdulillha...
mantap...suka3x...

xOxO~fixa~ said...

alhamdulillha...
mantap...suka3x...

Nana Mint Lee said...

nasihat kpd diri nana jugak ^^

Scarred Soul said...

The highlighted phrase is so true...


Sometimes (in other thought, always) I too forget to look at my own scarred shadow reflected in the shattered glass of my own damaged mirror.

A reminder to myself... definitely.